אִישׁ הַיַּעַר מְדַבֵּר
אֲנִי מוֹסִיף מִקֹּדֶשׁ לְחֹל בְּמִלְחִיּוֹת
עֲמוּסוֹת שֶׁהֵבֵאתִי מִמְּקוֹם יִשּׁוּב
מוֹשֵׁחַ בָּהֶן עֲצֵי יַעַר לְהַסָּקָה
מוֹרֶה לְעַצְמִי הֶתֵּר לְהַשְׁלִיךְ
סְפָרִים אֶל כִּבְשַׁן הָאֵשׁ
לְמַעַן נֵחַם וְלֹא נִקְפָּא.הֵם מִסְתַּכְּלִים בִּי לֹא מְבִינִים כֵּיצַד
מִלִּים הוֹפְכוֹת קְטֹרֶת בִּבְעִירַת אוֹתִיּוֹת
כֵּיצַד חֹם הוֹפֵךְ שָׂפָה לְדַבֵּר בָּהּ צָרְכֵי יוֹם־
יוֹם יוֹשְׁבִים שְׁלוּבֵי יָדַיִם עַל הַמַּחְצָלוֹת,
אֲנִי שׁוֹבֵר מַקְלוֹת קִנָּמוֹן אֶל הָאֵשׁ
לְהַנְעִים לָהֶם רֵיחַ.מַדּוּעַ הֵם שָׁבִים אֵינֶנִּי יוֹדֵעַ.
בָּנִיתִי אֶת בֵּיתִי בָּאֲוִיר
שֶׁיִּכָּשְׁלוּ לָבוֹא בּוֹ וַעֲדַיִן
הֵם דּוֹפְקִים וּבְפִיהֶם בַּקָּשׁוֹת:
נְפָשׁוֹת שְׁחֹורוֹת מְבַקְּשׁוֹת אֶת הַשֶּׁקֶט
חַד־הַקֶּרֶן מְבַקֵּשׁ מִקְלָט מֵהָאֲרִי
עֲלָמוֹת יָפוֹת מְבַקְּשׁוֹת לַחַשׁ מַרְפֵּא
לְהָקֵל אֶת כְּאֵב מוֹצָאֵי הַשַּׁבָּתוֹת
גַּם נְסִיכִים גַּם עַם הָאָרֶץ תּוֹעִים פֹּה
רָאִיתִי בְּנֵי שְׁפָחוֹת נִרְדָּפִים בִּידֵי בְּהֵמוֹתרַק הָאַיָּלָה בָּהּ אֲנִי נוֹתֵן עֵינַיִם
אֵינֶנָּה מַגִּיעָה אֶל בֵּיתִי לְעוֹלָם.
"ליקוטי שירות – אסופת שירה בעקבות רבי נחמן מברסלב", הוצאת 'משיב הרוח' ו'ידיעות ספרים'
מִסְדַּר בֹּקֶר
הָאֲוִיר נִהְיָה כָּבֵד,
מַחֲנִיק.הַמִּדְבָּר כְּבָר לֹא מַזְמִין אוֹתְךָ.
אַתָּה מַזְמִין אֶת עַצְמְךָ: רָחוֹק,
מְטֻשְׁטָשׁ.נִדְמֶה שֶׁעַד בּוֹא הַבֶּעטְלֶיר הַשְּׁבִיעִי אֶעֱמֹד כָּאן.
אֲנַסֶּה שֶׁלֹֹּא לִפֹּל מֵרַגְלַי, לִקְרֹס
לְתוֹךְ נַעֲלַי הַשְּׁחוֹרוֹת
הַכְּבֵדוֹת.כְּשֶׁיִּגְמְרוּ הַיְתוֹמִים אֶת יְמֵי הַמִּשְׁתֶּה
אֶרְקֹד בִּפְּרוֹטֶזוֹת מְמֻלָּאוֹת
בְּחֹמֶר נֶפֶץ
אֲגַלְצֵ"חַ יָפֶה
לְאוֹרוֹ הַמְרַפֵּא שֶׁל מָשִׁיחַ
(טירונות הנדסה קרבית, מחנה בהל"צ, קיץ תשס"ז)
שני השירים שמובאים כאן מתפרסמים באנתולוגיה "ליקוטי שירות – אסופת שירה בעקבות רבי נחמן מברסלב" בהוצאת 'משיב הרוח' ו'ידיעות ספרים' (בעריכת יורם ניסינוביץ' וצורית יעיר). שניהם יוצאים מסיפורים של ר' נחמן ב'סיפורי מעשיות משנים קדמוניות': 'איש היער' הוא הדמות האהובה עלי ב'מעשה מבן מלך ובן שפחה שנתחלפו', ו'הבעטליר השביעי' הוא הדמות שלא מגיעה בסופו של הסיפור 'מעשה בשבעה קבצנים'.
נדמה לי שלאנשים כמוני – אנשים שמאוד מושפעים מברסלב אבל לא 'ברסלברים' – ר' נחמן בא בגלים. יש גלים טוטליים, כאלה שהופכים תקופות שלמות לסימן שרשום על המצח (כזה היה הגל ששטף אותי בצבא – שם גם נכתב 'הבעטליר השביעי' – גל שהזכיר שאין כמו שמירות באמצע המדבר להתבודדויות), ויש את הגל השני, גל של זיכרון שהיה, גל שאני נמצא בו עכשיו. ומה שנשאר לי בגל הזה הם בעיקר סיפורי מעשיות.
במובן מסוים ר' נחמן התחיל לספר מעשיות כשהתייאש מהתורות 'הרגילות'. ובאמת, שום דבר לא 'רגיל' בסיפורים (ואולי צריך להזכיר שאנחנו מדברים על רב באוקראינה של המאה ה-18): נסיכות אבודות, בתים שעומדים באוויר, אנשי יער, מלכים חובבי תחמנות, אחד שזוכר גם את הטעם של הפרי קודם שנכנס הטעם בתוך הפרי ובן מלך אחד שחושב שהוא תרנגול הודו.
'ליקוטי שירות' שווה יותר מהצצה חטופה. הוא מכיל שירים, סיפורים ורשימות בהשראת ר' נחמן מברסלב. חלקם מפתיעים, כמו "מר קוגיטו מבקש עצה" – שירו של המשורר הפולני (הלא יהודי) זביגנייב הרברט שמבקש את ר' נחמן בשדה חמניות שחורות. חלקם צפויים יותר, אבל בטווח שבין אבישר וסיון הר-שפי, אנטון שמאס, חיים באר, יהודה עמיחי, צבי מרק, ש"י עגנון, מאיר ויזלטיר ושחר-מריו מרדכי אפשר למצוא הרבה מאוד ר' נחמנים, שונים ומפתיעים.
והנה אביתר בנאי ב'ניגון סיפורי מעשיות':
אמר רבי נחמן:
היום אמרתי שלושה דברים, שלא כדברי העולם:
א) העולם אומרים: שסיפורי מעשיות מסוגלים לשינה.
ואני אמרתי: שסיפורי מעשיות מסוגלים לעורר מהשינה.
ב) העולם אומרים: שמסיפורי מעשיות לא באים להריון.
ואני אמרתי: שמסיפורי מעשיות נפקדות עקרות, ובאות להריון.
ג) העולם אומרים: שצדיק האמת המופלג במעלה אינו צריך
הרבה מעות, כי למה לו מעות?
ואני אמרתי: שצדיק האמת צריך כל הון דעלמא.
(חיי מוהר"ן כה)
ממש קשה לקרוא את השירים ככה, וחבל – הם פשוטים ומתוחכמים, ונותנים תחושה של צהר לעבר מציאות של אדם ששלם עם עצמו. אולי תנסה למצוא איזה אופציה להחליף פונט לכזה שיודע לתמוך בניקוד
תודה רבה. ניסיתי בעבר לשחק עם הפונטיים וזה – לצערי – הרע במיעוטו..
נסתי לקרוא את השירה נורא קשה בגלל הניקוד
כתיבת שירים מנוקדת היא כתיבה משובחת
אך איני הצלחתי ממש מצטערת על כך הקשבתי לקליפ ואני מקדישה שהקשבתי ומאוד נהניתי ממה שמעו אוזני.
תודה .